Veel mensen mensen gebruiken naar volle tevredenheid de advertentie-blokkeer-plugin AdblockPlus. Het haalt advertenties weg, heeft een prettige installatie en gepolijste instellingen. De plugin heeft zijn populariteit te danken aan de early-adopters die natuurlijk lyrisch waren : elke nerd installeerde ABP stiekem bij zijn vrienden en familie, alleen al om gezeik zoals besmettingen te voorkomen.

Maar er is iets veranderd : in maart 2013 heeft Google AdblockPlus uit de Google Play gallerij verwijderd met als excuus een vaag verhaal over overtreding van de algemene voorwaarden. Een kafkaësk  gebeuren : u bent verwijderd omdat u de regels op de één of andere manier heeft overtreden. De werkelijke reden: Google’s advertenties werden ook geblokkeerd en dat kostte Google veel en veel te veel geld. Het gemis aan advertentie-inkomsten zou naar verluid tegen de miljard dollar per jaar lopen.

Google heeft dus zijn macht over de eigen Play-store gebruikt om in feite een concurrent uit te schakelen. Google is nog geen veroordeelde monopolist maar wordt dat misschien wel: dan is een actie zoals deze niet alleen immoreel maar ook verboden. Wat is er over van Google’s lijfspreuk Don’t be evil? Niet veel:

Want in juli 2013 werd bekend dat Google en andere adverteerders de schrijvers van AdblockPlus hebben gechanteerd om te zorgen dat hun advertenties niet geblokkeerd zouden worden. In ruil voor een flink bedrag en het toch weergeven van advertenties van deze donateurs is er weer toegang tot de Play-store. Als je hier geen vieze smaak van in je mond krijgt…

Voor Firefox is AdblockPlus onmiddelijk geforkt: er is een onafhankelijke versie ‘Adblock Edge’ opgericht die wel alle advertenties blokkeert. Wij linken ook naar deze versie voor Firefox. Voor Chrome is deze plugin niet beschikbaar omdat Google toegang tot de Play-store weigert.

Lees ook hoe de advertenties voor Google niet alleen belangrijk zijn voor de directe inkomensten, maar ook om een profiel van jou op te bouwen in Hoe Google & Facebook je in de gaten houden.